Wij maken ook kussens en kussensets. Perfect passende zonnedekkussens, kussens voor op banken of stoelen. In elke vorm of maat, voor binnen of buiten en in de kleur die u wenst. De polyether vulling is eenvoudig verwijderbaar via een rits en de bodem maken wij standaard van een antislip gaasdoek, voor goede ventilatie van het polyether.
Vervaardigt van de nieuwste generatie boot acryl geeft het samenspel tussen de opbouw van de boot, de enkele buis en de snit van de kap het geheel een snel uiterlijk. De achterkap heeft een (op deze foto niet zichtbare) geintegreerde motorhoes. Een ideale tent om onder te schuilen tijdens het vissen of met de achterkap aangeritst een prima bescherming van de kuip en motor.
Naast nieuwe hoezen onderhouden we ook de de grootzeilen van ijs-zeilers, bijvoorbeeld van de Monotype XV. Nakijken, repareren waar nodig en in dit geval het plaatsen van 2 riffen per zeil.
Ook deze minder bekende vorm van watersport is ons bekend. Elke winter krijgen we IJszeilen voor onderhoud aangeboden. En deze winter hebben we ook een strak passende hoes mogen maken voor een ijszeiler. Vervaardigd van ademende bootacryl en in meerdere delen voor een eenvoudige plaatsing van de hoes.
Naast het doekwerk voor boten en schepen krijgen we met regelmaat opdrachten van buiten de watersport.
Voor ideale bescherming tijdens het vervoeren van een object kunnen we (rug)zakken of tassen op maat maken. In dit geval voor een massagestoel. Vervaardigd van PVC doek, geheel waterdicht en zeer duurzaam. Met een lange rits voor eenvoudig gebruik.
Deze kussenset, waarvan de helft is afgebeeld, is onderdeel van een complete vernieuwing van al het doekwerk op een oud-overnaadse houten Vlet. Naast het maken van buiskappen en hoezen kunnen wij kussens in alle vormen en maten verzorgen.
Een paar weken geleden maakten we deze eenvoudige tent. Uit 2 doekdelen gesneden, en van een licht materiaal gemaakt wisten we het gewicht van deze tent rond de 2 kilo te krijgen. Eenvoud betekend gebruiksgemak! De tent in binnen 5 minuten op de boot te zetten en in nog minder tijd er vanaf te halen.
Een buiskap met een bijzondere vorm. De veelal rechte hoeken in het model van de kap geven de sloep een heel eigen karakteristieke uitstraling. Zoals voor de meeste buikappen is ook deze gemaakt van het alom bekende boot acryl. Langdurig mooi, ademend, waterdicht en prachtig te verwerken in elke vorm..
Tijdens de afgelopen drukke zomer maanden maakten we veel nieuwe produkten. Bijvoorbeeld deze veranda tent, welke besteld was voor een groot feest. De tent is vervaardigd van "Valmex", een dun en licht pvc doek met een kern van gewoven polyester. Zeer sterk voor zijn gewicht en geheel water- (en lucht-) dicht. In dit voorbeeld is de tent afgespannen door middel van een door ogen lopende lijn die om een buizenframe gewikkeld zit.
Veel dekzeilen hebben verzwaringen rondom hangen om het zeil op spanning en op de plek te houden. Wij maken hiervoor gebruik van grind dat we in zakjes naaien. Deze grindzakken naaien we in dekzeilen maar ook in losse buitenzakken van PVC, zodat ze los te koop zijn. We construeren ze zo, dat ze niet zo maar leeg lopen als een naad het begeeft.
Een klein voorproefje van een samenwerkingsproject met designer Eric Klarenbeek. Het resultaat volgt uiteraard.
Ook voor het zwembad met de toepasselijke naam doen we diverse opdrachten. Doorzwemzeilen, de 10 meter lange haai repareren of het maken en repareren van drijvende vormen.
Tegenwoordig is een groot gedeelte van de open boten voorzien van grote hoeveelheden gelakt houtwerk. Een buiskap beschermt wel het interieur maar niet de dekken en het potdeksel. Hiervoor hebben wij de volgende oplossing, een 3-delige aluminium ligger waar een all-over kleed op rust, de boot is volledig ingedekt en wordt rondom met drukkers vastgezet. Dus toch nog licht in gebruik
Voor de Mulder Shipyard verzorgen wij al het canvaswerk, zo ook voor de nieuwe Favorite. Op naastgelegen foto ziet u het inmallen van de raamdoeken, privacy, bescherming van het hout en voor het buitenhouden van de zon zomers.
Voor Schiphol zijn wij bezig een noodglijbaan-systeem te ontwikkelen voor het transportsysteem van de koffers. In dit transportsysteem, wat ervoor zorgt dat bagage automatisch van de vliegtuigen naar de bagagebanden wordt getransporteerd (en anders om) kan natuurlijk altijd iets fout gaan. Het doel van de glijbanen is om de bagage in dat geval naar een verdieping lager te transporteren, van waar ze verder vervoerd kunnen worden met de bekende Schiphol-wagentjes.
Onlangs investeerden we in een nieuwe naaimachine. Met deze dubbelnaalds machine kunnen we nu twee rijen stiksel in één keer zetten en hebben we veel werkruimte door een lange arm.
De aanschaf van zo een machine gaat natuurlijk gepaard met allerlei overwegingen. Wat zijn de mogelijkheden? Helpt het ons in het verder omhoog brengen van de kwaliteit? En niet op de laatste plaats, hoe zit het met de energiezuinigheid en duurzaamheid? We letten al enige tijd op de zuinigheid van ons machinepark.
De oudere machines hebben een draaiende elektromotor. De bediening van de machine gebeurt met een slipkoppeling. Deze elektromotoren staan altijd te draaien als wij in het atelier aanwezig zijn, ook als we niet daadwerkelijk aan het stikken zijn.
Bij elke nieuwe aanwinst zoeken we naar machines die een variostopmotor hebben. Dat wil zeggen dat de electromotor pas gaat draaien als er vraag is naar energie, dus als we daadwerkelijk aan het stikken zijn. Dat geeft grote winst in de energiezuinigheid, om van het ontbreken van een zoemend geluid maar te zwijgen.
Het Troost team wenst iedereen een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar, vol nieuwe "water avonturen"!
Op het Kaageiland plaatsten wij dit nieuwe winterdekkleed. Als u eens ons werk in de praktijk wilt zien, bent u altijd welkom bij ons navraag te doen.
Een bijzondere kinderwagen heeft natuurlijk een bijzondere hoes nodig. Door gebruik te maken van ronde vormen en veel raamfolie creëerden we deze futuristisch uitziende kinderwagenhoes.
Ook 8 jaar na levering is dit afdekzeil nog volledig functioneel. Wij kennen de eigenaar goed en weten dat deze het afdekzeil met zorg behandeld. Een goede zorg voor uw buiskap, dektent of afdekzeil kan de levensduur sterk verlengen!
Als vaste leverancier aan Mulder Shipyard maken wij voor (bijna) elk nieuw schip dat het dok verlaat bankhoezen voor de bank op het achterdek. Dat een bankhoes ook iets bijzonders kan worden laten we met deze foto zien. Uitgevoerd in bootacryl - hetzelfde materiaal als waar buiskappen van gemaakt worden, vormen we de hoezen zo dat ze met alle rondingen van de bank meelopen en afwaterend zijn.
De Leidse universiteit vroeg ons rups-kooien te maken. Deze worden gebruikt in evolutionair onderzoek. De locatie voor het onderzoek veranderde, wat een mooi moment was om ook nieuwe rups-kooien te laten maken. De zoektocht naar het juiste gaas koste enige tijd, waarna de productie van 50 van deze kooien kon beginnen. Het onderzoek op de nieuwe locatie is inmiddels weer op volle gang.
Het maken van buiskappen is voor een gedeelte afhankelijk van het weer. Bij (veel) regen en wind wordt het nemen van een mal een lastige, als niet onmogelijke klus. Het afleveren van buiskappen doen we echter wel in allerlei weersomstandigheden, bijvoorbeeld bij stevige buien... zie de foto...
Voor tijdens de Sail in Amsterdam maakten we voor de Bijenkorf aan de Dam een zeil met daarop een groot aantal Sail t-shirts. Een leuke en afwijkende klus van wat we gewend zijn.
De buiskap voor de sloep van de familie Tijssen is gereed en afgemonteerd. De komende dagen zal de kap te bewonderen zijn op de Sail Amsterdam, waar de sloep 4 dagen zal rondvaren. Let goed op één van de weinige, als niet enige fel oranje kap!
Liesbeth Tijssen van de watersportwinkel kocht met haar gezin een sloep die voorheen op een Amerikaans vliegdekschip dienst deed. Wij mogen er een mooie buiskap voor maken. Op de foto de mal, die wij enkele weken geleden namen. De buiskap wordt in fel oranje uitgevoerd, met enkele 'stoere' details om het uiterlijk van de sloep door te laten lopen in de kap. Wordt vervolgd!
In overleg met onze klant vervaardigden wij dit kuipkleed voor een prachtige Regenboog. Door een sierlijke snit kreeg het kuipkleed een doeltreffende passing. Tevens is door deze vorm het gebruiksgemak groot. Het jachtzeil kan gewoon blijven zitten en het kuipkleed wordt van achteren naar voren opgespannen.
Op de komende Kaagweek kunt u het kuipkleed eens komen bewonderen op de Regenboog 14!
In december hadden we een actie voor een goed doel. Van de opbrengst van elk nieuw product dat besteld werd tussen 15 december en 15 januari werd een deel gedoneerd aan Fair Spirit, een organisatie gespecialiseerd in microkredieten. Tevens doneerden wij een startkapitaal van €250,- aan Fair Spirit.
In lijn met onze eigen activiteiten heeft Fair Spirit de opbrengst uitgeleend aan 4 vrouwen in verschillende landen die een naaiatelier hebben.
Zie hier een overzicht!
Gisteren zijn we bij de bekende Makma dealer, Streamwater, langs geweest voor het mallen van een Makma vlet. Uiteraard wordt dit verhaal nog vervolgd.
Het vervolg op de malklus op 7 oktober; het afleveren en controleren van het product.
Als zeilmaker kom je op de meest uiteenlopende plaatsen, zoals in een vleesverwerkingsfabriek. Op 7 oktober 2009 namen wij een mal van een inpak/sealmachine. Natuurlijk moesten wij voor het betreden van de koude werkvloer, net als alle andere medewerkers door een antisceptisch bad lopen, uitgedost in schoenhoesjes, een witte jas en een haarnetje. De mal zal uitgewerkt worden tot een hoes van PVC met afmetingen van ongeveer 2,5 x 1,2 x 1,6 meter.
Hier een overzichtsfoto foto van de tuinoverkapping met het rolreefsysteem.
En waarom niet? Wanneer u van plan bent het doek permanent buiten te laten is het installeren van een rolreefsysteem ideaal. In zeer korte tijd en met één haal is de overkapping uitgetrokken en vice versa. Op de foto is het rolreefsysteem te zien, samen met het door ons vervaardigde doek.
Al jaren vaart Stefan Troost, samen met Dick Tesselaar, Han Tesselaar en Mick Oorthuizen in de prachtige 5.5 klasse zeilracers.
Zaterdag 5 september 2009 wonnen zij het Open Nederlands Kampioenschap in de categorie Evolutie van de 5.5 klasse. Gefeliciteerd!
Wilt u meer weten over deze 5.5 klasse zeilracers, kijk dan eens op de website van de vereniging 5.5 Meter Nederland.
De Hiswa te Water is weer achter de rug na een week met zeer onstuimig weer. Voor ons een uitstekend moment om onze producten te beoordelen, er waren windstoten gemeten tot 9 Beaufort. Troost Zeilmakerij was er niet als bedrijf aanwezig, u kon wel ons werk bekijken op de stand van Super Van Craft en de stand van Mulder. Voor beide bedrijven verzorgen wij al het kappenwerk.